Skriveni život korisnika Amazona

1 min za čitanje

Instalacija Žuane Molj, zasnovana na analizi pretraživanja, suočava nas sa ekološkim otiskom kupovine knjige preko sajta amazon.com. Ovaj rad baca svetlo na Amazonovu često zanemarivanu, ali agresivnu eksploataciju njegovih korisnika, koja je ugrađena u srž poslovnih strategija takozvanih internet kompanija.
Kupovina knjige „Život, lekcije i pravila za uspeh Džefa Bezosa“ primorava kupca da prođe kroz 12 različitih interfejsa napravljenih od mnogobrojnih linija koda. Sve u svemu, umetnica je uspela da prati 1307 različitih zahteva za sve vrste skripti, što bi predstavljalo 8724 stranice štampanog koda i 87,33 MB podataka. Amazonov poslovni model je zasnovan na „opsesivnom fokusu na kupca“, što podrazumeva kontinuirano praćenje njihovog ponašanja kako bi se povećali prihodi.
Štaviše, sva energija potrebna za učitavanje ovih podataka efektivno je prebačena na kupca, koji je na kraju preuzeo ne samo deo ekonomskih troškova Amazonovog procesa monetizacije, već i deo njegovog uticaja na životnu sredinu.

Žuana Molj
Umetnica je i istraživačica iz Barselone/Berlina, čiji rad kritički istražuje način na koji tehno-kapitalistički narativi utiču na alfabetizaciju mašina, ljudi i ekosistema. Njene glavne istraživačke teme uključuju materijalnost interneta, nadzor, praćenje na mreži, društveno profilisanje i interfejse. Svoj rad je predstavljala u renomiranim institucijama, muzejima, univerzitetima i na festivalima širom sveta.

SR