Društvo bez prošlosti je društvo bez budućnosti

„Kretanje u otvorenom polju znanja – u najširem smislu – otvara prostor diskusije, pa tako i mi, posredstvom umetnosti, pokušavamo da predstavimo moguće prostore budućnosti uzevši u obzir ono što su nam nekadašnji ’vesnici budućeg’ – ostavili“

Razgovarao: Đorđe Petrović

Skriven iza stambenih kompleksa na Dorćolu, uz samu obalu Dunava, nalazi se jedan od najzanimljivijih ostataka beogradske industrijske prošlosti – bivša termoelektrana „Snaga i svetlost“. Ova monumentalna betonska građevina, pored koje se prostire džinovski čelični hram, podignuta je u međuratnom periodu, a nekada je snabdevala električnom energijom veliki deo Beograda. Iako je 2012. godine proglašena za spomenik kulture, kompleks i dalje stoji zapušten, okružen divljim rastinjem. Iako su postojale inicijative da se prostor preuredi u kulturni centar ili muzej, termoelektrana i dalje čeka svoju novu ulogu u urbanom pejzažu našeg glavnog grada.

Kako bi istražio inovativne i interdisciplinarne pristupe u promociji očuvanja i zaštite nepokretne kulturne baštine, međunarodni projekat FASIH (Future Art Science Industrial Heritage), kojim koordinira Centar za promociju nauke, raspisao je javni poziv za umetnike i istraživače. Jedan od dobitnika ovog poziva je projekat Za Snagu i svetlost – kratka istorija budućnosti, u produkciji Muzeja nauke i tehnike iz Beograda, koji uz pomoć novomedijskih umetničkih pristupa i savremene tehnologije istražuje industrijsko nasleđe nekadašnje termoelekrane „Snaga i svetlost“. Ovaj rad posetioci će moći da vide na izložbi FASIH projekata, koja će 22. maja biti otvorena upravo u Muzeju nauke i tehnike.

Autorski tim #no_sleepers, koji potpisuje projekat Za Snagu i svetlost – kratka istorija budućnosti, čine Marko Vesić, kompozitor i doktorand Fakulteta muzičke umetnosti u Beogradu, čiji se stvaralački rad kreće na razmeđi savremene umetničke i primenjene muzike, poezije i postkonceptualnih umetničkih praksi; Irena Pavlović, arhitektkinja i scenografkinja, koja kroz rad u oblasti novomedijskih umetnosti spaja prostorni dizajn sa vizuelnim istraživanjem; i Zorana Milićević, slikarka i doktorantkinja Fakulteta likovnih umetnosti u Beogradu, nagrađivana umetnica koja je izlagala na više grupnih i samostalnih izložbi u zemlji i inostranstvu.

Sa #no_sleepers timom razgovarali smo o projektu Za Snagu i svetlost – kratka istorija budućnosti, značaju očuvanja industrijskog nasleđa i ulozi umetnosti u tom procesu.

Vaš projekat Za Snagu i svetlost – kratka istorija budućnosti zamišljen je kao integralno iskustvo koje podrazumeva i prostorne i audio-vizuelne instalacije. Možete li da nam kažete nešto više o ovom projektu?

Prema rečima poznatog teoretičara umetnosti, Nikolasa Burioa, jedinica savremene umetnosti više nije singularno delo, već – čitava postavka! U tom smislu, ideja je da kroz „izložbu u izložbi“ pružimo laboratorijsko iskustvo koje obuhvata umetničku transpoziciju industrijskog nasleđa, njegovu istorijsku perspektivu, kao i novi pogled na stare i, zanimljivo, nove materijale upotrebljene u umetničkom procesu. Stoga, kretanje od analognog ka digitalnog predstavlja svojevrsni istorijski zapis ili trag o tome kako razmišljamo o industrijskom nasleđu, ali i kojim sredstvima posredujemo stvarnost koju želimo da (re)kreiramo – od slike i instalacije, preko zvuka, do video-materijala i dokumentarnog materijala.

Kako ste došli na ideju da se kao tim okupite i realizujete ovako kompleksnu umetničku postavku?

Čini se da je druženje i razmena ideja (pametnih i… onih manje pametnih!) prilično uspešna kombinacija! Kada smo, igrom slučaja, na Instagramu naišli na post o konkursu, ostalo je samo da se prijavimo, a budući da dobro osluškujemo umetničke senzibilitete jedni drugih, ideje su organski konstruisale ono što ćete imati priliku da vidite i – čujete! Važna stvar, ali ne i disklejmer: organizacioni i stvaralački adhokizam uvek je zabavan, ali suštinski progres stvaramo kroz sopstvena polja ekspertize u sinergiji celine!

Možete li da nam opišete kako je tekao istraživački postupak i proces stvaranja rada?

„Prazan prostor“ slučajnih razgovora, od kada smo pročitali konkursnu dokumentaciju do trenutka kada smo napisali prijavu, bio je od presudnog značaja za naš rad; manji deo bio je posvećen istorijskom u odnosu na umetničko istraživanje nasleđa termoelektrane, dok su nam (su)lude ideje o tome šta bismo uradili padale na pamet i van druženja – što je proces inkubacije ideja proglasilo uspešnim! Rad na projektu podrazumeva zajedničke procese (crtamo, razmišljamo, diskutujemo, razmenjujemo, konstruišemo, pa i ćutimo – premda ređe!), ali i odlaske na lokaciju koji nas posebno inspirišu: priznajemo, nije se dogodila poseta koja se nije završila foto-sešnom, a veliku zahvalnost, tokom hladnih dana prošle godine, posebno dugujemo gospodinu iz obezbeđenja koji bi nas uvek ponudio doručkom… i vicevima za dobro jutro!

Na sliici: Marko Vesić, Irena Pavlović, Zorana Milićević

Za izradu projekta koristićete i biomaterijale. Šta takvim pristupom želite da poručite? Zbog čega je on važan u jednom ovakvom umetničkom poduhvatu?

Pored toga što pokazuju izvesne estetske kvalitete i reprezentuju kreativni potencijal prirode, u svoj njenoj indeterminističkoj prirodi, njima želimo da ukažemo na važnost održivih ekosistema, mogućem praktičnom omasovljenju ovih materijala u tehničkoj, odnosno arhitektonskoj upotrebi, ali i „prirodnu“ sklonost da na zahteve očuvanja životne sredine odgovorimo njoj inherentnim, organskim sredstvima. Uh, puno prirode u prethodnoj rečenici, ali jedno je izvesno – biomaterijali više nisu ekskluzivitet rezervisan za prostor galerije, već jedan od zupčanika u mašini kojom se borimo za (održivu) budućnost!

Poseban deo vaše postavke činiće video-instalacija. Koja je njena funkcija u celokupnom iskustvu i šta će na njoj posetioci moći da vide?

Ideja video-instalacije je da kadrira i vizuelno posreduje određene elemente prostora termoelektrane kako bi od klasično arhitektonskog prostora, vizuelnom dekonstrukcijom, načinio poligon estetskog istraživanja; njegov osnovni koncept je reciklaža čulnosti u širem smislu, ali i materijala, koji u procesu „propadanja“ postaju dokument o nasleđu – zajedno sa zvukom koji integriše prošlo, buduće i sadašnje vreme kroz (re)konstrukciju čulne matrice termoelektrane i njenu umetničku transpoziciju.

Sudbina nekadašnje termoelektrane „Snaga i svetlost“ još je neizvesna. Kakvu bi namenu, prema mišljenju vašeg tima, ona trebalo da dobije? I kakvu bi ulogu vaš rad mogao potencijalno da odigra u njenom očuvanju?

Između „jeste“ i „treba“, odnosno indikativnih sudova, uvek stoji vrednosni sistem. U tom smislu, mislimo da bi bilo korisno da lokalna zajednica, zajedno sa stručnjacima u oblasti, deliberativnim procesima odluči kakvu bi prenamenu objekat mogao da ima. Nesumnjivo, na mestu termoelektrane „Snaga i svetlost“ bilo bi interesantno videti disko-klub koliko i urbanu katedralu ili umetnički paviljon, a možda i muzejski prostor. Ipak, naš doprinos svemu tome malo je skromniji i ogleda se u promišljanju o prostoru – posmatrač izložbe je, spram svega što ćemo pružiti, dobrodošao da razmisli o prenameni i tehničkim aspektima prostora, a njegovo građansko delovanje ostavljamo privatnoj odluci zainteresovanih – ohrabrujući ih u takvom poduhvatu!

Vaš tim čine svestrani umetnici čija se interesovanja kreću na raskršću različitih disciplina, među kojima se nalazi i arhitektura. Kako vi, kao jedan interdisciplinaran tim, gledate na važnost očuvanja industrijskog nasleđa? Šta ono za vas predstavlja?

Očuvanje industrijskog nasleđa ne reflektuje samo umetničku svest o prostoru ili prilagođavanju „starih“ stvari potrebama „novog“ doba, već – i pre svega! – spremnost društva da stane u odbranu istorije; deviza da je „društvo bez prošlosti ujedno i društvo bez budućnosti“ ovde se čini sasvim logičnom i opravdanom, a to ponajviše ima veze sa onima koji će tek učestvovati u progresu civilizacije. Kretanje u otvorenom polju znanja – u najširem smislu – otvara prostor diskusije, pa tako i mi, posredstvom umetnosti, pokušavamo da predstavimo moguće prostore budućnosti uzevši u obzir ono što su nam nekadašnji „vesnici budućeg“ – ostavili!

Related post

„Ono što me zanima nije samo fizička sudbina Hartere, nego i širi mehanizam kojim povijest discipliniramo, katalogiziramo i transformiramo u...

Udruženje za zaštitu prirode MACHAON INTERNATIONAL i ukrajinsko-slovački HUB raspisali su otvoren poziv za umetnike koji žele da učestvuju u...

Rad Breathing, multidisciplinarnog umetnika Arnoa Lafon iz Liona, izabran je kao pobednički na drugom otvorenom pozivu Climateurope2  pod nazivom Kroz...

„Ne bih rekao da je ‘očuvanje‘ pravi izraz koji treba da koristimo kada govorimo o industrijskom nasleđu. Mislim da je...

EN