Industrijsko nasleđe kroz art+science naočare

Završna konferencija projekta FASIH u Rijeci bila je prilika da se industrijska baština sagleda ne samo kao trag (pa čak i teret) prošlosti, već i kao prostor susreta umetnosti, nauke i tehnologije – ambivalentan pejzaž u kojem se naslućuju moguće zajedničke budućnosti

Tekst: Đorđe Petrović / Foto: Bojan Džodan

„Čisto industrijsko nasleđe je mit. Ono je uvek ambivalentno i nosi u sebi i pozitivne i negativne potencijale“, istakao je dr Aleksej Monro, istraživač industrijske kulture Jugoistočne Evrope i audio-vizuelni umetnik iz Velike Britanije, koji trenutno živi u Hrvatskoj. U uvodnom predavanju na konferenciji Industrial Heritage through Art & Science Lenses, održanoj u amfiteatru Građevinskog fakulteta u Rijeci, on još kaže: „To, ipak, ne isključuje mogućnost katarzičnog ili konstruktivnog suočavanja s njim. Reč je o potrazi za zlatom među ruševinama.“

Upravo takva potraga bila je nit vodilja ovog jednodnevnog skupa, koji je okupio umetnike, istraživače, aktiviste i zaljubljenike u industrijsko nasleđe regiona. Kao završni događaj dvoipogodišnjeg projekta FASIH – Future Art Science Industrial Heritage, podržanog kroz program Kreativna Evropa Evropske unije, konferencija je bila posvećena predstavljanju projektne metodologije, rezultata brojnih edukativnih i istraživačkih aktivnosti, kao i deset interdisciplinarnih umetničkih radova koji su proučavali industrijske lokalitete tri grada – Beograda, Trbovlja i Rijeke – i premijerno prikazani tokom maja i juna na izložbama u ovim mestima. U pitanju su lokaliteti nekadašnje termoelektrane „Snaga i svetlost“ u Beogradu, termoelektrane „Trbovlje“ sa najvišim dimnjakom u Evropi i Tvornice papira „Hartera“ u Rijeci.

Pored autora radova i predstavnika šest partnerskih organizacija koje učestvuju u ovom projektu – Centra za promociju nauke, Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci, Sveučilišta u Rijeci, Muzeja nauke i tehnike u Beogradu, Prirodoslovnog muzeja Rijeka i Delavskog doma Trbovlje – na skupu su govorili istraživači i stručnjaci iz oblasti umetnosti, kulture i nauke iz cele regije.

Nakon pozdravnih reči, izlaganje po pozivu održao je pomenuti dr Aleksej Monro. „Engleski teoretičar Dilan Trig uveo je pojam razmišljanja uz ruševinu – to je način bivanja u prostoru, razmišljanja o njemu i sa njim. Ono što činimo umetnički, a što ja pokušavam da sprovedem teorijski, jeste svojevrsna saradnja sa prostorom”, objašnjava u svom predavanju ovaj umetnik i teoretičar. „To nije pasivan, distanciran, objektivan proces. Naprotiv, to je ukorenjeno, neposredno i blisko iskustvo.“

On ističe da je podnaslov svog predavanja Traganje za zlatom među ruševinama pozajmio od marksističkog teoretičara Ernsta Bloha. „Bloh je imao zanimljivu ideju – da se revolucionarni potencijal ne traži u visokoj kulturi, kao kod Adorna, već upravo u ruševinama kulture, u popularnim, odbačenim i ‘šund’ slojevima kulturnog života. Upravo tu, na dnu, možete pronaći pravu vrednost i zanimljiv materijal.“

Monro potom skreće pažnju na činjenicu da industrijsko nasleđe ne prisvaja samo država ili tržište, već i različiti akteri „odozdo“ – umetnici, formalne i neformalne društvene grupe, ljudi koji ta mesta koriste za zabavu, ostavljanje grafita ili eksperimentisanje sa zvukom i svetlom. „Prisvajanje ne dolazi samo s vrha. Svaka upotreba tih prostora, bilo institucionalna ili alternativna, jeste neka vrsta aproprijacije. Ne postoji čista, neutralna upotreba industrijskog nasleđa – ono je uvek ambivalentno“, kaže Monro.

I sam čin deindustrijalizacije, upozorava, predstavlja oblik nasilja. Ali, dodaje, ni očuvanje nije nevina praksa. „Kada odlučite da zaustavite propadanje, vi time aktivno intervenišete – remetite prelazno, liminalno stanje zgrade. A to stanje, ta faza između raspadanja i obnove, za mene je često najzanimljivija. Poluurušena struktura, u svom nesavršenom i nestabilnom obliku, može biti daleko inspirativnija od restaurirane zgrade pretvorene u korporativnu kancelariju“, ističe. „Znam da je to možda sebična umetnička perspektiva, ali ona pokazuje da nasilje može delovati u oba smera – i kada rušimo, i kada čuvamo.“

Prva panel sesija bila je posvećena Izazovima istraživanja i upravljanja industrijskom baštinom u Jugoistočnoj Evropi. Na njoj su govorili kustoskinja Ada Vlajić iz Muzeja nauke i tehnike u Beogradu, dr Maroje Mrduljaš sa Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu, i Bogdan Šteh, direktor Zasavskog muzeja Trbovlje, dok je razgovor moderirala prof. dr Julija Loci Barković sa Sveučilišta u Rijeci.

Govoreći o iskustvu Trbovlja, grada koji je nakon zatvaranja rudnika i urušavanja industrije početkom dvehiljaditih bio suočen s dubokom ekonomskom i identitetskom krizom, Šteh je istakao važnost osmišljavanja novih modela razvoja. „Imali ste lokalnu zajednicu koja je bila ekonomski opustošena i rezignirana. Ljudi su se samo s nostalgijom sećali boljih vremena, a sadašnjost je delovala kao kraj svakog blagostanja, bez ikakve nade za budućnost“, rekao je.

U tom kontekstu, prema njegovim rečima, poseban značaj dobio je program Trbovlje novomedijski grad koji je razvio Delavski dom, s ciljem da poveže umetnost, savremene tehnologije i lokalni razvoj. „Zalažemo se za humanizaciju tehnologije – njeno korišćenje tako da donosi korist većini ljudi u Trbovlju. Deo te filozofije je i upotreba novih tehnologija za očuvanje i prezentaciju industrijske baštine“, objasnio je Šteh. Kao primer uspešnog povezivanja umetnosti i zajednice naveo je festival Speculum Artium, koji se od 2008. održava u Trbovlju i koji je, kako kaže, postao jedan od najvažnijih događaja za lokalno stanovništvo. „Kada je 2013. godine u Trbovlju gostovao robot Asimo, to je bio znak da i naš grad, uz svu svoju prošlost, može postati mesto savremenih tehnologija i novih ideja“, zaključio je.

Sledeće predavanje po pozivu pod nazivom (Post)Industrial Landscapes: The Future of Liminal Territories održali su umetnici i istraživači iz Srbije – Milena Putnik, Suzana Gavrilović i Nemanja Lađić. Njihovo izlaganje nastavilo je promišljanje o ambivalentnim prostorima industrijskog nasleđa, ali kroz prizmu pejzaža koji su trajno izmenjeni eksploatacijom prirodnih resursa.

Na primeru dva narušena predela u neposrednoj blizini Beograda – površinskih kopova uglja i planinskog masiva oštećenog intenzivnim radom kamenoloma – autori su istraživali kako se vizuelno oblikuje pejzaž pod uticajem industrijske eksploatacije. Ovi prostori, kako ističu, pretvoreni su u liminalna mesta: prethodno stanje je nepovratno izbrisano ljudskom intervencijom, dok nova ravnoteža i značenje još nisu uspostavljeni.

Upravo ta faza između destrukcije i potencijalne obnove, obeležena nesigurnošću, ali i mogućnošću za kritičko preispitivanje vrednosti, bila je u fokusu njihovog rada Puna crta prekinuta crta: Budućnost liminalnih predela. Ovaj rad bio je centralni deo art+science izložbe Possibilities of a landscape, koju je 2023. godine organizovao Centar za promociju nauke u galeriji Podroom Kulturnog centra Beograda, a realizovan je u okviru otvorenog javnog poziva Promene pokreću promene.

Zatim je održan panel Speculative Visions of Industrial Heritage, na kom su govorili dr Predrag Terzić, digitalni umetnik i profesor Fakulteta za medije i komunikacije iz Beograda, dr Željka Modrić Surina, direktorka Prirodoslovnog muzeja Rijeka, Marko Vesić, umetnik i doktorand Fakulteta muzičke umetnosti iz Beograda, i Vili Rakita, umetnik i arhitekta iz Zagreba, dok je razgovorom moderirao Ivan Stanić, viši kustos Muzeja nauke i tehnike iz Beograda.

Govoreći o ulozi umetnosti u spekulativnim istraživanjima budućnosti, dr Modrić Surina istakla je da umetnički pristup često uspeva da izazove snažne emotivne reakcije i istovremeno podstakne razmišljanje publike na način koji naučni modeli i činjenice, sami po sebi, ne mogu uvek postići. „Tu leži snaga umetnosti – u sposobnosti da nas emocionalno angažuje. Zato je važan dvosmerni dijalog između nauke i umetnosti. Kada taj odnos zaista funkcioniše, rezultati su vidljivi i snažni. Ali ako umetnici samo površno zađu u kompleksne naučne teme, kao što su ekologija ili zaštita prirode, može se dogoditi da i pored najbolje namere naprave više štete nego koristi. Zato su komunikacija i međusobno poverenje ključni.“

U poslednjoj panel sesiji umetnici su govorili o korišćenju digitalnih tehnologija unutar industrijskog okruženja. Panelisti su bili Nikola Panić, srpski audiovizuelni umetnik koji živi i radi u Engleskoj, Žiga Pavlovič, digitalni umetnik iz Ljubljane, Andrej Uduc iz Delavskog doma Trbovlje i Enia Kozarić, umetnica iz Rijeke, dok je razgovor moderirala Dijana Protić sa Akademije primijenjenih umjetnosti Rijeka. Tokom ove sesije prikazan je kratkometražni film Iluminacija [BGD-25] – jedan od deset umetničkih projekata produciranih u okviru FASIH projekta – koji potpisuje umetnički tandem Sz. Berlin ± Panic, koji čine Nikola Panić i gorepomenuti dr Monro.

Pored konferencijskog programa, za učesnike je bio organizovan obilazak lokaliteta nekadašnje Tvornice papira Hartera, kao i večernji prijem u Prirodoslovnom muzeju Rijeka, sa tematskim vođenjem kroz njegovu stalnu postavku. Tokom same konferencije, u pauzama između panela i predavanja, učesnici su u holu Građevinskog fakulteta mogli da pogledaju izbor imerzivnih umetničkih instalacija, realizovanih u okviru istog projekta, koje su koristile VR tehnologiju i 3D modelovanje.

Nakon završetka konferencijskog programa, usledila je poseta Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, gde je organizovan obilazak izložbe radova koji su, u okviru FASIH projekta, istraživali i reinterpretirali industrijsko nasleđe nekadašnje fabrike Hartera. U pitanju su multimedijalne instalacije hrvatskih umetnika Hartera priča (Ana Komadina, Lea Mioković, Vili Rakita, Mihaela Sladović i Andrea Stanić), Digitalna Hartera (Marija Konfić, Enia Kozarić, Ana Marija Lončar) i From Me Flows What You Call Time (Gaia Radić). FASIH izložba bila je postavljena i na panelima u okviru Kampusa Sveučilišta u Rijeci.

„Na završnoj konferenciji u Rijeci želeli smo da okupimo sve interne i eksterne aktere, saradnike, motivatore i podršku. Svesni smo da je ova tema donekle hermetična i svakako nedovoljno prisutna u javnosti, ali želimo da proširimo kontekst i sagledamo njene različite aspekte – naučno-tehnološki razvoj iz istorijske perspektive, interdisciplinarnost, povezane društvene promene i tendencije, identitetska pitanja, značenje i kultura sećanja, aktuelna digitalna tranzicija, alati, uticaj na životnu sredinu“, kaže Dobrivoje Lale Erić, rukovodilac projekta ovog međunarodnog projekta i Sektora za međunarodnu saradnju Centra za promociju nauke.

„Ovaj događaj, sa tek nešto više od stotinu učesnika, zamišljen je kao snažan prvi korak u pravcu jednog šireg društvenog procesa koji će, nadamo se, pokrenuti nove dijaloge, projekte i načine razumevanja industrijske kulture i njenog mesta u savremenom društvu.“

Related post

The Latent Landscapes project explores how human and machine perception shape reality through memory, suggestion, and interpretation. Using an interactive lightbox...

Umetnički projekat Kako zamisliti nezamislivo nastaje na preseku paleontologije, ličnog sećanja i savremenih tehnologija, istražujući koliko možemo zamisliti svet pre...

Umetnička instalacija Rezonantna sećanja, čiju realizaciju potpisuju umetnici Julija Sion (Yulia Sion, RU/EE) i Nuno Koreija (Nuno N. Correia, PT/EE),...

Udruženje građana Reaktor, u saradnji sa Centrom za promociju nauke, Fondacijom Novi Sad – Evropska prestonica kulture (Srbija), udruženjem Greenways...

EN