Intervju: Multisenzorna sećanja: iza scene nastanka instalacije „Rezonantna sećanja“

Umetnička instalacija Resonant Memories, čiju realizaciju potpisuju umetnici Julija Sion (Yulia Sion, RU/EE) i Nuno Koreija (Nuno N. Correia, PT/EE), nastala je u bliskoj saradnji sa više od stotinu starijih ljudi iz Srbije. Ovaj jedinstveni rad bavi se načinima na koje pamtimo, uticajem tehnologije na naše razumevanje prošlosti i načinom na koji digitalno doba preoblikuje naša najdragocenija sećanja. Kroz interaktivne artefakte i zvučne komponente, autori nastoje da zbliže različite generacije i otvore prostor za empatiju, dijalog i prevazilaženje digitalnog jaza.

Za portal art+science razgovarali smo sa autorima o procesu nastanka ovog neobičnog i emocionalno snažnog projekta – o ulozi naših sugrađana koji su učestvovali u stvaranju rada, kao i o tome zašto je međugeneracijski pristup bio ključan za njegovu suštinu i poruku. Izložba „Putanje tehnologije“ bila je otvorena do 26. oktobra u KC Silosi, a ekskluzivan intervju sa autorima donosimo u nastavku.

Photo: Marko Risovic

Možete li nam reći nešto o ideji iza projekta?

Ideja za projekat nastala je kao odgovor na izazov koji je postavio CPN u okviru konkursa za umetničku rezidenciju: da se istraži digitalni jaz između starijih i mlađih generacija u Srbiji. Smatrali smo da toj temi možemo pristupiti iz multisenzorne perspektive – koristeći haptiku, zvuk i tekstil da predstavimo iskustva starijih na utelovljeniji način. Ta iskustva mogla su biti u vezi sa tehnologijom ili drugim značajnim pričama iz njihovih života. Ovaj pristup razlikuje se od savremene mejnstrim upotrebe tehnologije, koja je pretežno vizuelna i odvija se preko ekrana. Kognitivno, dodir i zvuk rezoniraju sa delovima mozga koji obrađuju emocije. Pored toga, dodir i zvuk su manje doslovni u predstavljanju iskustava, i ostavljaju prostor posmatraču da napravi sopstvena tumačenja i lične veze. Verujemo da ovaj pristup može biti efikasan u prevazilaženju digitalnog jaza između generacija, jer stvara više empatije i razumevanja. Na kraju, naša iskustva, bilo tehnološka ili druga, mnogo su sličnija nego što mislimo – bez obzira na to kojoj generaciji pripadamo.

Instalacija koju ste napravili je taktilna. Da li ste je tako zamišljali od samog početka?

Da, upotreba vibrotaktilnih obrazaca za prizivanje i komunikaciju ličnih sećanja nalazi se u samoj srži instalacije i taj pravac bio je deo koncepta od samog početka. Projekat se nadovezuje na raniji rad Julije Sion, koja je istraživala kako se sećanja mogu izražavati putem vibrotaktilnih senzacija (vidi: https://dl.acm.org/doi/abs/10.1145/3569009.3572747).
U ovoj instalaciji, komunikacija putem dodira funkcioniše kao primarni modalitet. Korišćenje taktilne percepcije da se prenesu sećanja i dalje je relativno retko, što ovaj pristup čini jedinstvenim. Naša motivacija da stavimo haptiku u prvi plan proističe iz njene posebne sposobnosti da izazove snažne emotivne reakcije. Budući da dodir može stvoriti dubok osećaj prisutnosti i povezanosti, on nudi snažnu osnovu za podsticanje empatije. U ovom projektu želimo da iskoristimo tu moć dodira kako bismo omogućili publici da se dublje poveže sa iskustvima starijih osoba, posebno onima u vezi sa njihovom interakcijom sa tehnologijom i percepcijom tehnologije.

Kreativni proces je uvek fascinantan – možete li nam reći nešto više o tome kako je nastao ovaj rad?

Želeli smo da radimo zajedno sa starijima, da zajedno osmislimo ovaj rad. Hteli smo da nas inspirišu njihove priče i lične perspektive. Uz pomoć CPN-a uključili smo 15 starijih osoba iz Beograda, Pančeva, Rume i Dolova i zamolili ih da izdvoje ključna lična iskustva koja žele da nam prenesu. Sproveli smo početne sesije koristeći metod koji je razvila Julija, a kroz koji stariji prave kolaže koji predstavljaju njihova odabrana iskustva. Ovi kolaži uključuju elemente poput ključnih reči, slika, tekstura i crteža. To je Juliji omogućilo da kreira haptčke obrasce i poslužilo kao inspiracija za skulpture koje smo kasnije razvili.

Tokom tih sesija, Nuno je takođe pitao starije o zvučnim utiscima i auditivnim asocijacijama povezanim sa tim iskustvima. Dodatno, organizovali smo tekstilne radionice u Beogradu i Dolovu, u kojima smo zajedno sa starijima istraživali kako se sećanja mogu predstaviti kroz tekstil. Ove sesije su nas informisale i inspirisale da razvijemo prve verzije – haptčke, zvučne, tekstilne i skulpturalne. Potom smo organizovali nove dizajn sesije sa istim učesnicima kako bismo dobili povratne informacije o tim početnim rešenjima.
Sa ostatkom tima – tekstilnom umetnicom Ani Varm i inženjerom elektronike Tomasom Savijem – zatim smo te verzije doradili u konačnu formu, vodeći posebnu pažnju o harmoniji i komplementarnosti između svih elemenata (haptike, zvuka i materijalnih tekstura).

Rad sa starijim osobama nije uobičajena umetnička praksa. Kada ste odlučili da fokus stavite na njihova sećanja?

Cilj ove rezidencije bio je podizanje svesti o izazovima digitalnog jaza u Srbiji. Mi smo odlučili da tom pitanju pristupimo fokusiranjem na sećanja starijih osoba, uključujući njihova iskustva sa tehnologijom, kao i značajne trenutke iz ličnih života. Od samog početka, projekat je bio zasnovan na ideji da sećanja mogu poslužiti kao snažan medijum za međugeneracijski dijalog, naročito kada se izraze u opipljivim, senzornim formama.
U Resonant Memories, svako sećanje je transformisano u interaktivnu skulpturu. Posetioci su pozvani da stupaju u kontakt sa ovim skulpturama kroz dodir, doživljavajući sećanja putem vibrotaktilnih efekata, zvuka i teksture tekstila. Ova multisenzorna interakcija ima za cilj da stvori neposrednije, utelovljenije razumevanje iskustava starijih osoba.

Related post

The Latent Landscapes project explores how human and machine perception shape reality through memory, suggestion, and interpretation. Using an interactive lightbox...

Umetnički projekat Kako zamisliti nezamislivo nastaje na preseku paleontologije, ličnog sećanja i savremenih tehnologija, istražujući koliko možemo zamisliti svet pre...

Udruženje građana Reaktor, u saradnji sa Centrom za promociju nauke, Fondacijom Novi Sad – Evropska prestonica kulture (Srbija), udruženjem Greenways...

Kulturni centar Silosi tokom oktobra oživeo je kroz svetove umetnosti i nauke: deseto izdanje festivala art+science, pod nazivom Putanje tehnologija,...

EN