Organizator: WG3 grupa za neformalno obrazovanje Euroscitizen COST akcije
Džolin de Lima (Joelyn de Lima), Bojan Kenig, Tamara Milošević, Uroš Savković, Despina Copoglou-Gkina (Despina Tsopoglou-Gkina)
Termin radionice: 28. april 2022, od 16.00 do 18.00 CET
Format radionice: onlajn
Jezik radionice: engleski
Maksimalan broj učesnika: 40 prijavljenih, po principu najbrže prijave
(ako se prijavi više učesnika, biće formirana lista čekanja)
Rok za prijavu: 25. april 2022.
Obrazac za prijavu: https://forms.gle/2KsikRaZvSamUUi5r7
Ciljevi radionice:
Ova onlajn radionica će edukatorima, novinarima, umetnicima i širokoj publici pružiti priliku da otkriju osnovne koncepte koji omogućavaju da se evolucija odvija – u istorijskim razmerama, ali i mnogo brže, kao što smo videli tokom pandemije kovida 19.
Učesnicima će, kroz seriju interaktivnih vežbi, biti ponuđena prilika da otkriju zašto se mutacije dešavaju i koja je uloga životne sredine i selekcije u evoluciji organizama.
Teme radionica:
• Kako nastaju mutacije?
• Kako sredina utiče na evoluciju?
• Kako selekcija doprinosi dinamici razvoja populacije?
• Koje su uobičajene zablude o evoluciji?
Ovu radionicu organizuje WG3 grupa kako bi se proširili vidici na temu evolucije, koje se mogu primeniti u učionici i van nje, kao pomoć za nastavnike i zajednicu neformalnog obrazovanja. Takođe, služi kao šansa za testiranje koliko je format onlajn radionice adekvatan za rešavanje pogrešnih shvatanja evolucije i stoga se bavi izazovom procene aktivnosti neformalnog učenja.
Radionica ima za cilj da promoviše sinergiju između zainteresovanih strana (tačnije između različitih grupa edukatora, naučnih komunikatora i umetnika) kako bi se maksimizirala naučna pismenost celokupne javnosti. Radionica direktno doprinosi stvaranju materijala za osnaživanje različitih zainteresovanih strana da efikasno koriste svoja znanja i veštine kako bi doprinele evoluciji i naučnoj pismenosti. Konačno, promoviše aktivnosti na terenu, aktivnosti i događaje koje su izgradili interdisciplinarni timovi u cilju podsticanja naučne pismenosti javnosti i borbe protiv „lažnih vesti“.
Naučni facilitatori:
Despina Copoglou-Gkina (Despina Tsopoglou-Gkina)
Despina je biološkinja koja radi u srednjoškolskom obrazovanju od 2016. godine. Oduvek je težila spajanju naučnih interesovanja sa obrazovanjem. Sa istraživačkim iskustvom iz biologije (dipl. sc.) i ekologije i upravljanja prirodnim resursima (mr. sc.), ona je trenutno doktorantkinja na Katedri za didaktičku biologiju u želji da svoj istraživački fokus usmeri na naučno obrazovanje.
Džolin de Lima (Joelyn de Lima)
Džolin o sebi misli i kao o naučnici i pedagoškinji, i stoga je veoma strastvena prema naučnom obrazovanju (i formalnom i neformalnom). Njeno akademsko obrazovanje obuhvatalo je i prirodne nauke (magistar nauka o moru) i obrazovanje (doktorat fokusiran na diplomske studije iz biologije). Ima formalno (5. razred) i neformalno (deca i odrasli) predavačko iskustvo. Trenutno radi kao pedagoška savetnica na EPFL-u, i uključena je u brojne projekte naučnog obrazovanja širom sveta.
Bojan Kenig
Bojan je doktor bioloških nauka. Pre početka rada u Centru za promociju nauke (CPN) bio je zaposlen kao istraživač na Katedri za genetiku populacija IBISS instituta Univerziteta u Beogradu. Od početka svoje istraživačke karijere bio je aktivan u projektima naučne komunikacije. Bojan je trenutno odgovoran za osmišljavanje, organizovanje i sprovođenje aktivnosti neformalnog obrazovanja, uglavnom u STEAM disciplinama. Takođe, kontinuirano formira održivu mrežu koja okuplja naučnike i umetnike, podstičući njihovu saradnju i razvoj zajedničkih projekata kao koordinator CPN programa art+science.
Uroš Savković
Uroš je evolucioni biolog, koji trenutno radi na Univerzitetu u Beogradu. U fokusu njegovog istraživanja je eksperimentalni evolutivni pristup u proučavanju različitih fenomena, uključujući starenje, sposobnost promene domaćina i efekte gustine populacije, koje proučava koristeći pasuljev žižak kao modul. Sav svoj rad obavlja na Odeljenju za evolucionu biologiju Instituta za biološka istraživanja „Siniša Stanković“. Uroš voli da sa publikom deli priče o evoluciji i strastveni je komunikator nauke.
Tamara Milošević
Tamara ima doktorantkinja bioloških nauka, a poslednjih 10 godina je bila i formalni i neformalni edukator za odrasle. Osim što razvija i predaje na projektno orijentisanim kursevima učenja za interdisciplinarne studente osnovnih, master i doktorskih studija u Francuskoj, ona je takođe trener nastavnika i pedagoški savetnik u Centru za podršku nastavi na EPFL-u u Švajcarskoj, i pedagoški trener na dva Erazmus+ projekta. Njena strast za podizanjem naučne pismenosti dovela ju je do suosnivanja udruženja Rhizome, koje nastoji da osmisli i implementira doživotno učenje fokusirano na razvoj veština kroz projekte koji spajaju nauku i umetnost.
Dešifrovanje procene: Dešifrovanje evolucije – nastavak
Termin radionice: u maju, potvrditi sa zainteresovanim učesnicima
Format radionice: onlajn
Pored glavne radionice, biće ponuđena i dodatna radionica za fasilitatore/edukatore koji i sami žele da se upoznaju sa procenom aktivnosti na temu evolucije. Ova radionica će objasniti učesnicima kako je sprovedena procena za glavnu radionicu u kojoj su učestvovali.
Za one koji žele da znaju više
Kroz obe radionice koristićemo materijale za diseminaciju koji su prethodno kreirani, uključujući Brošuru o evoluciji (dostupnu na francuskom, engleskom i srpskom), e-knjigu o koronavirusu (dostupnu na portugalskom, engleskom, francuskom, italijanskom, španskom, nemačkom i srpskom jeziku) i video Uvod u procenu od strane Ane Benijerman (Anna Beniermann). Slobodno konsultujte ove resurse pre ili posle radionica.