Radionica projekta FASIH u Muzeju nauke i tehnike

Prva FASIH radionica u Srbiji održana je u Muzeju nauke i tehnike (MNT), u Beogradu, 21. marta 2024. godine, u organizaciji upravo MNT-a i Centra za promociju nauke (CPN). Radionica je okupila 30 učesnika, uključujući šestoro izlagača, odnosno predavača

Dan je započeo uvodnim izlaganjem Dobrivoja Laleta Erića iz CPN-a, koji je govorio o projektu FASIH i opštim ciljevima i očekivanjima, kako od projekta tako i od prijavljenih na FASIH otvoreni poziv za umetnike i naučnike. U ovoj fazi mnogi učesnici su želeli da saznaju više o procesu prijavljivanja, grantovima za produkciju i predstojećim izložbama. Interesovanje zajednice za očuvanje kulturnog i industrijskog nasleđa bilo je više nego evidentno.

Na drugoj sesiji, koju je vodila Jovana Jankov iz CPN-a, učesnici su birali industrijsku lokaciju koja je deo njihovih sećanja i podelili svoja mišljenja o njenom izgledu i nameni danas. Ispostavilo se da svi dele slična iskustva, pa i neka možda romantizovana sećanja iz SFRJ, o života u vreme koje se u velikoj meri orijentisalo na industriju, fabrike, radničke domove, sindikate itd.

Treću sesiju izlagala je Ada Vlajić, kustoskinja MNT-a, koja je, iz ugla naučnika, govorila o značaju industrijskog nasleđa u Beogradu. U njenom fokusu bila je Termoelektrana „Snaga i svetlost“. Koristeći dokumentarne filmove i fotografije, Ada je želela da prikaže socioekonomski, arhitektonski i umetnički značaj ovog objekta i okoline.

Potom je Petar Laušević iz CPN-a predstavio art+science, događaj koji osim izložbe obuhvata niz radionica, tribina i predavanja, a 2024. će se održati po deveti put. Ivan Stanić iz MNT-a predstavio je S.U.T.R.A, festival sa tradicijom istraživanja odnosa društva sa brzim usponom nove tehnologije. Ove dve manifestacije poslužile su kao primer interdisciplinarne saradnje naučnika i umetnika u stvaranju obrazovnih, emocionalno dirljivih i tehnološki naprednih umetničkih dela. Inspirisane ovim događajima, FASIH produkcije će 2025. godine biti predstavljene na posebnim projektnim izložbama.

Peta sesija predstavila je rad i teorijsko-tehnološki pristup dvojice umetnika, Milana Ličine i Dejvida Stenlija. Milan eksperimentiše sa interaktivnom generativnom grafikom u realnom vremenu koristeći digitalne alate i kombinujući nove tehnologije sa umetničkim i naučnim praksama. Dejvid je internacionalni umetnik koji se u Srbiji uglavnom bavi fotografijom i njenom interpretacijom digitalnim alatima.

Učesnici su, nakon predstavljanja, bili podeljeni u dve grupe, tako da su istovremeno održane dve paralelne sesije, svaka sa po jednim umetnikom, kako bi mogli da imaju bolji uvid u praktični aspekt umetničkih procesa.

Milan je predstavio alat i način izrade interaktivne hologramske instalacije zasnovane na 3D skeniranju predmetnog arhitektonskog objekta Termoelektrane „Snaga i svetlost“. Učesnici su imali priliku da vežbaju korišćenje digitalnog alata i podešavanje holograma u realnom vremenu. David je olakšao umetnički proces digitalizacije fotografija i pretvaranja analognih u digitalne. Učesnici su imali priliku da prave kolaže koristeći arhivske fotografije lokaliteta industrijskog nasleđa i industrijskih procesa. Ovi kolaži su potom skenirani i animirani, uz pomoć digitalnog alata, dodajući arhivski video-materijal i odgovarajuću muziku. Svi učesnici bili su u prilici da prođu kroz obe radionice.

Završna sesija otvorila je diskusiju o utopijskim ili distopijskim trendovima u umetnosti novih medija, kao i digitalno poboljšanoj umetnosti. Data su dva imaginarna scenarija – jedan u kome je Termoelektrana „Snaga i svetlost“ revitalizovana i obnovljena u idealističkom utopijskom principu, i drugi, u kome je potpuno napuštena, ostavljena na milost i nemilost okolnom rastinju u postindustrijskom kapitalističkom kolapsu. Živa, otvorena diskusija održana je na plenarnoj sednici gde su učesnici pokušali da pomire suprotne krajnosti. Smislili su adekvatniji, realističniji odgovor kako bi sačuvali i transformisali ovu industrijsku lokaciju, koja nastavlja da bude deo lokalnog života zajednice.

Related post

Evropska komisija je, u saradnji sa Ars elektronikom, zvanično pokrenula pozive za nagrade S+T+ARTS i S+T+ARTS Afrika 2025. Ove nagrade...

Prijave za prestižnu Prix Ars Electronica 2025 otvorene su do 5. marta 2025. godine. Takmičenje će obuhvatiti četiri kategorije, a...

Centar za promociju nauke, zajedno sa partnerima iz Srbije, Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine, sa zadovoljstvom najavljuje i poziva...

Međunarodna konferencija i forum EMERGE 2024: Etika uspostavljanja veštačke inteligencije, održana od 11. do 13. decembra u Beogradu, okupila je...

SR