Nȏskop u svojoj pojavnosti: veštačka inteligencija kao instrument za ekstraktivizam znanja

Nȏskop je kartografija granica veštačke inteligencije, nastala sa namerom da isprovocira kako polje kompjuterskih nauka tako i polje humanistike.

Mapa je uvek delimična perspektiva, način da se pokrene rasprava. Shodno tome, ova mapa je manifest AI disidenata. Njena osnovna svrha je da dovede u pitanje mistifikaciju veštačke inteligencije. Svrha Nȏskop mape je sekularizacija AI-ja sa ideološkog statusa “inteligentne mašine” na status instrumenta znanja.


Razumnije je shvatati mašinsko učenje kao instrument za uveličavanje znanja koje pomaže da se uvide osobine, paterni i korelacije u ogromnim prostorima podataka koji prevazilaze ljudski domašaj, nego evocirati mitove o vanzemaljskoj kogniciji. U naučnoj tradiciji, mašinsko učenje je prosto Nȏskop, instrument za posmatranje i navigaciju kroz prostore znanja (od grčkog skopein ‘ispitivati, gledati’ i noos ‘znanje’). Ovaj manifest u formi dijagrama je drugačiji način da se kaže: AI, kompjuterski kralj (patrijarhalna fantazija o mehanizovanom znanju, ‘master algoritam’ i alfa mašina) je go.

Dr Vladan Joler
Profesor na Akademiji umetnosti u Novom Sadu i osnivač SHARE fondacije. Vodi SHARE Lab koji se bavi tehničkim i društvenim aspektima algoritamske transparentnosti, digitalne eksploatacije rada, nevidljivih infrastruktura i tehnoloških crnih kutija.
labs.rs/sr

Dr Mateo Paskvineli
Profesor filozofije medija na Univerzitetu za umetnost i dizajn u Karlsrueu, gde je i koordinator istraživačke grupe o veštačkoj inteligenciji i filozofiji medija − KIM. Priprema monografiju o istoriji veštačke inteligencije radnog naslova Oko gospodara, koju će objaviti izdavačka kuća Verso Books.
matteopasquinelli.com

AUTOR: Vladan Joler i Mateo Paskvineli

Related post

Autor: Žiga Pavlovič VRT P.T.I.C.H: Vizije hitrih preobrazb: dojemanje skozi potopitveno kinematsko hiperrealnost je VR instalacija Žige Pavloviča, ki raziskuje...

Autor: Đejmi Hadrović Zenica mog oka 1974 je imerzivna umetniška novomedijska instalacija, ki raziskuje zgodovino in vpliv najvišjega dimnika v...

„Cilj našeg pristupa je da se polje kulture dominantno vizuelnog opažanja usmeri prema otvorenijim interdisciplinarnim saznajno-kreativnim postupcima u kojima je...

„Rilkeova definicija lepote relevantna je za iskustvo istraživanja i stvaranja iz ruševina: ’Jer šta je lepota ako ne sam početak...

SR